Syksyn kirpakkuutta olevassa ja tulevassa

vahter_merja_ruutuhuivikuva1_pienennetty_koko3.jpgNiin se vaan on syksy edennyt jo lokakuun alkuun. Luonnon värit loistavat kaikissa ruskan sävyissä. Eilen Lahden Vesijärven rannalla Casseliin lounaalle mennessäni harmittelin, ettei kamera ollut mukanani. Etäämmällä rannasta oli vedenpinnan päällä uskomattoman kaunis harsokerros noin metrin korkeudella veden pinnasta. Ymmärrän hyvin, kuinka järven tai meren rannassa asuvat nauttivat alati vaihtuvasta maisemasta. Lahdessahan ranta-asuntojen määrä on kerros- ja rivitalojen rakentamisen myötä kasvanut viimeisten kymmenen vuoden aikana huikeasti. Järviäkin kaupunkimme alueella on useampia kuin Vesijärvi, joka luonnollisesti on niistä tunnetuin ja matkailullisestikin merkittävin.

Oma kotini sijaitsee korkealla Salpausselän harjulla vanhalla puutaloalueella jokseenkin kaupungin keskustassa. Ikkunan näkymät tarjoavat vihreyden ja vehreyden lisäksi sekä vanhoja 1930-luvulla rakennettuja useamman perheen puutaloja että 11-kerroksisen As Oy Oikoportin. Toisin kuin voisi kuvitella, kerrostalo ei sen kummemmin maisemaa pilaa, koska se sijaitsee niin paljon tätä harjua alempana. Eikä suinkaan ole vielä kaupunkimme alimpia kohtia, kuten vaikkapa teatterin, kirjaston ja aikuiskoulutuskeskuksen tasolla. Syksy näkyy mm. usean vaahteran ansiosta ja huurteisina kattoina.

Viikonloppu ilman ohjelmaa tulee tarpeeseen. Ehtii tehdä taas kotonakin jotain. Viime sunnuntaina lähdimme jo iltapäivällä ajamaan Lahden kaupunginhallituksen ja teknisen lautakunnan yhteiselle matkalle tutustumaan Vaasan, Kuopion ja Jyväskylän tapoihin toteuttaa kaupunkikeskustojaan toriparkkeineen ja matkakeskuksineen.

Olimme kaupunginhallituksessa edellyttäneet, että saisimme kuulla matkan aikana mahdollisimman monen tahon mielipiteitä siitä, ovatko he olleet tehtyihin ratkaisuihin ja toteutuksiin tyytyväisiä.

Kymmenen pistettä haluaisin antaa vaasalaisille, jotka ottivat meidät uskomattoman hyvin vierailuumme valmistautuneina vastaan kaupunginvaltuustonsa salissa. Alustuspuheenvuoron olivat käyttämässä kaupungin luottamus- sekä virkamiesjohto. Samoin yrittäjien edustajia useammalta eri taholta ja alalta. Paikallisen pysäköintiyhtiön edustaja kertoi heidän rahoitusratkaisuistaan, hinnoittelustaan, toriparkin käyttöasteestaan ja tulevasta lisärakennustarpeestaan. Toiminta on heillä ollut kannattavaa. Toimitusjohtajan mukaan Pysäköintiyhtiön lainat on tulevien puolentoistavuoden aikana saanut maksettua. Yllättävä tieto ainakin minulle oli, että pysäköintimaksu heidän toriparkissaan on yksi euro ensimmäiseltä tunnilta ja seuraavalta euroviisikymmentäsenttiä. Meillähän on heitelty keskusteluissa huomattavasti suurempia yksikköhintoja, joilla lienee suuri merkitys ainakin periaatteeliseen vastustamiseen. Vaasassa on siis onnistuttu ilmeisen hyvin ainakin yhtiön hoidossa.

Yrittäjät olivat olleet rakentamisen aikana sekä harmissaan myynnin hankaloitumisesta auki olleen kadun takia kuin samanaikaisesta torialueen montusta. Tällä hetkellä kukaan ei voisi kuvitella keskustaelämää ilman toriparkkia. Kirosanojakaan ei kuulemma aikanaan säästelty. 

Kuopiossa aloitimme työt tiistaiaamuna kello 8.15 kuullen heidän teknisen toimialan edustajiaan lautakunnan puheenjohtajasta alkaen. Kädenvääntöä on siellä jatkunut nyt 20 vuotta ja jatkunee monen ydinongelman, kuten kalahallin säilyttämisen suhteen edelleen. Sekä Kuopion että Vaasan suhteen yhteistä Lahdella on selkeä avara keskustatori, jota ympäröi liikerakennukset jokaisella neljällä sivulla. Torin päälle parkkialueet eivät heillä näkyneet muuta kuin kulmissa olleina pieninä rakennuksina, jotka toimivat kävelyreitteinä toritason ja parkkitasojen välillä.

Ennen kaupungista poistumistamme tutustuimme kiertoajeluna aivan hervottoman hienoon uuteen asuinalueeseen, joka sijaitsi Kallaveden äärellä niemen nokassa korkealla veden pinnasta. Alue oli muuten hyvinkin samantyyppinen kuin meidän Karistomme. Erona oli lähes joka puolelle näkyvä järvi ja korkeat kerrostalot omakotitalojen ohessa.

Kuopiosta ajoimme tilausajobussillamme Jyväskylään, jossa ensin sisätiloissa saamamme informaation jälkeen siirryimme paikallisten asiantuntijoiden opastamina kaupunkikierrokselle. Näimme torin, jonka tyyppi ja sijainti poikkesi täysin omastamme. Näimme matkakeskuksen, joka on ollut käytössä jo vuosia ja jossa tiedotetaan valotauluin niin lähtevät linja-autot kuin junatkin. Hallitilassa oli avaruutta niin lattiapinta-alassa kuin korkeudessakin.

Meitä päättäjiä oli matkassa reilut kaksikymmentä. 11 kaupunginhallituksesta ja 11 teknisestä lautakunnasta sekä molempien tahojen virkamiesjohto. Alkuosuudessa myös valtuuston puheenjohtaja.

Moni päättäjistämme saattaa olla lyönyt sitkeästi kantansa lukkoon tulossa oleviin päätöksiin jo ennen kunnallisvaaleja. Iloitsen siitä, että jätin itselleni mahdollisuuden luoda kantani kyseisiin päätöksiin vaiheeseen, jolloin koen saaneeni riittävästi nähdä ja kuulla erilaisia argumentteja niihin liittyen. Ensimmäisenä päätöksen joutunemme tekemään toriparkin rakentamisen mahdollistavasta kaavasta. Siis kaavasta, emme vielä rakentamisesta. Merkityksellisiä siinä tällä hetkellä ovat mm. sisään ja ulosajoaukkojen sijainnit ja suunnat. Mitä vähemmän ne häiritsisivät muutoin liikennettä ja kaupungilla liikkumista, sitä parempi. Katsotaan, mitä suunnittelijat tuovat meille pöytään.

merja.vahter@lahti.fi
www.merjavahter.fi

Jätä kommentti

css.php